Inleiding
De zorg die we bieden aan D/SH kinderen en hun gezinnen reikt verder dan alleen de ontwikkeling van het kind met gehoorverlies. Gezinsbegeleiders komen al heel vroeg bij de gezinnen thuis en begeleiden de gezinnen in alles wat met het gehoorverlies te maken heeft. Heel vaak zijn er ook broertjes en zusjes (brusjes) in de gezinnen, die niet altijd zelf doof of slechthorend zijn. De NSDSK stelde twee speerpunten op voor deze kinderen: 1. het vergroten van kennis rondom doof- en slechthorendheid van de brusjes. 2. vaardigheden aanleren rondom communicatie en interactie met het D/SH brusje. Als zorgproduct werd door een multidisciplinair team van de NSDSK het familiespel ‘Een en al oor’ ontwikkeld om spelenderwijs met de brusjes aan deze speerpunten te werken.
Inhoud
In deze sessie laten we graag zorgprofessionals en andere medewerkers die werkzaam zijn met D/SH kinderen en hun gezinnen kennis maken met het familiespel. We vertellen:
– wat er al bekend is over de brusjes vanuit wetenschappelijk onderzoek
– over de aanleiding van het spel
– hoe de categorieën gebaren, stellingen, kennis en ervaren het spel vormen
De zorgprofessionals en kinderen zelf komen aan het woord over hun ervaringen met het spel in de praktijk. Daarnaast spelen we natuurlijk samen het spel en fantaseren we over de inzet van het spel in de hele sector.
Toepasbaarheid
Na deze sessie ken je het familiespel ‘een en al oor’ en weet je meer over de brusjes van dove/slechthorende kinderen en waarom het belangrijk is hen in de zorg rondom hun D/SH brusje mee te nemen. Je doet inspiratie op om de brusjes (en andere familieleden) spelenderwijs te betrekken bij de behandeling en zo hun kennis rondom doof- en slechthorendheid en hun vaardigheden in de communicatie te vergroten. Deze kennis en vaardigheden kan je de volgende werkdag meenemen naar jouw organisatie en de gezinnen.
Doelgroep
Deze sessie is bedoeld voor zorgprofessionals die met gezinnen met een doof of slechthorend kind werken. Daarnaast is het interessant voor iedereen die bijdraagt aan de vormgeving van deze zorg. Zowel nieuwkomers als ervaren medewerkers kunnen hier nieuwe informatie en vaardigheden ophalen.
Verbinding met thema
In gezinnen met een doof of slechthorend kind draait het vaak om de zorg voor het kind met gehoorverlies. Ouders en hulpverleners raken al snel in de ban van tijd: er zijn veel afspraken, beslissingen en aandachtspunten die om prioriteit vragen. In die drukte is het begrijpelijk dat broertjes en zusjes – de brusjes – soms minder centraal staan.
Toch is juist hun betrokkenheid van grote waarde. Door ook ruimte te maken voor hun vragen, gevoelens en rol binnen het gezin, zorgen we dat we hen betrekken bij de situatie en ook voor hen ‘een en al oor’ zijn. Dat kan spelenderwijs met het familiespel ‘een en al oor’. In de ban van elkaar in plaats van in de ban van tijd.
