Site Logo Congres Partners in Verstaan 2024

9 – Met passie samenwerken, enthousiasmeert anderen!

Inleiding
De aanleiding van deze samenwerking; is om zoveel mogelijk kinderen mee te laten profiteren van de expertises van Wendy en Saskia op het gebied van communicatie van taalzwakkere leerlingen.
Leerlingen met een TOS, vermoeden van TOS of taalzwakke leerlingen worden net als hun leerkrachten in de groep gecoacht. Door de expertises te bundelen bereiken we in de groepen meer. Naast het coachen en begeleiden in de groep, werken we aan kennisoverdracht bij de leerkrachten. Leerkrachten worden enthousiast gemaakt om zelf actief deel te nemen en aan de slag te gaan. Door deze samenwerking aan te gaan profiteren de leerlingen de hele dag door van de extra inzet, een goede basiscommunicatie en plezier in taal. Leerlingen krijgen nu een groter aanbod in taal: taal op maat.

Inhoud
Tijdens de minilezing;
Vertellen we over de samenwerking.
Over het ontstaan, over het verloop en de resultaten.
*Over het traject van samen werken naar –> samenwerken
Tijdens de minilezing is de wens om ook een stukje beeld te laten zien.

Toepasbaarheid
Iedereen die meer wil weten over de positieve kracht van samenwerken, kan met onze lezing enthousiast aan de slag binnen hun eigen organisatie.

Doelgroep
De lezing is voor iedereen.

Verbinding met thema
Van samen werken naar samenwerken, heeft ons heel veel opgeleverd:
*Meer leerlingen kunnen profiteren
*Expertises worden gebundeld
*Leerkrachten krijgen extra coaching
*Vergroten en implementeren van communicatieve vaardigheden bij leerlingen en leerkrachten
*De borging wordt actief onderhouden en nagestreefd
*Individuele begeleiding volgt wanneer een leerling onvoldoende kan meeprofiteren van klassikale coaching.
Een intensievere traject volgt.
*Door met een pilot ‘klein te starten’, positieve ontwikkelingen te laten zien en te ervaren, kunnen we breder denken (olievlek creĆ«ren)

Document downloaden

Klik op onderstaande knop en download het document.

Download document

9. Met passie samenwerken

Sprekers

Janneke van Akere-Hendriks

Janneke van Akere-Hendriks werkt ruim 20 jaar in het speciaal onderwijs. Inmiddels werkt ze 8 jaar als ambulant dienstverlener. Haar doel: alle leerkrachten vaardig in het begeleiden van leerlingen met een TOS. Kleine veranderingen maken grote verschillen!

Yvonne Verkooijen

Yvonne Verkooijen werkt al 37 jaar met veel passie en plezier in het cluster 2 onderwijs bij Vitus Zuid als leerkracht, ambulant dienstverlener, teamleider en nu als directeur van de ambulante dienst Taalbrug Junior en Taalbrug College. Samenwerken met het reguliere veld om hen te versterken t.a.v. onze doelgroep geeft haar energie.