Inleiding
In het Deelkrachtproject Gezinsgerichte Behandeling Usher ontwikkelen we een scholingsprogramma voor professionals die gestoeld is op de Zelfdeterminatie Theorie. Dit scholingsprogramma bevat o.a. een fysieke training waarin het concept autonomie-ondersteuning centraal staat. In deze training leren professionals autonomie-ondersteuning toe te passen in de praktijk. Verschillende autonomie-ondersteunende strategieën zoals empathie tonen en het stimuleren van actieve deelname zullen aan bod komen. Uit verschillende onderzoeken weten we dat autonomie-ondersteuning een positief effect heeft op motivatie, welbevinden en leerresultaten van individuen. Ook blijkt dat professionals getraind kunnen worden in autonomie-ondersteuning, zelfs professionals die van nature al autonomie-ondersteunend zijn. Hoe pas je autonomie-ondersteuning toe? Daar nemen we jullie in deze masterclass in mee.
Inhoud
We zullen een introductie geven van de zelfdeterminatie theorie en uitleggen wat autonomie-ondersteuning inhoudt. Daarnaast zullen we een deel van de nieuw ontwikkelde fysieke training voor professionals inzetten met praktische oefeningen d.m.v. videomateriaal, waarbij deelnemers de kans krijgen om de concepten in de praktijk toe te passen d.m.v. praktische oefeningen en te reflecteren op hun eigen professionele context.
Toepasbaarheid
Deze masterclass biedt deelnemers concrete kennis en praktische vaardigheden die direct toepasbaar zijn in hun professionele praktijk, ongeacht doelgroep. Autonomie-ondersteuning draagt bij aan een effectieve manier van communiceren en samenwerken met cliënten/leerlingen/ouders. De geboden oefeningen met videomateriaal zullen deelnemers helpen om de concepten toe te passen in de praktijk. Bovendien zal er tijdens de masterclass ook ruimte zijn voor discussie en het uitwisselen van ervaringen.
Doelgroep
De relevantie van deze masterclass strekt zich uit tot alle professionals, ongeacht hun specifieke doelgroep. Er zijn internationaal eerder effectief gebleken trainingsmaterialen ontwikkeld voor o.a. leraren, zorgverleners, ouders en coaches. Autonomie-ondersteuning is universeel toepasbaar.
Verbinding met thema
Autonomie-ondersteuning draagt bij aan effectief samenwerken, in verschillende contexten met cliënten/ leerlingen/ouders.