1. Cognitieve Gedragstherapie binnen de Vroegbehandeling voor kinderen en jongeren met een auditieve beperking.
2. Inleiding
Bij kinderen en jongeren met een auditieve beperking komen vaker sociaal-emotionele en gedragsproblemen voor dan bij hun goedhorende leeftijdsgenootjes. In de reguliere GGZ ontbreekt echter vaak kennis van de invloed van een auditieve beperking op de ontwikkeling van kinderen en de mogelijkheid om goed af te stemmen op hun communicatieve behoeften. Binnen de Vroegbehandeling van Pento zijn we gestart met de inzet van Cognitieve Gedragstherapie om te komen tot een meer passend behandelaanbod voor deze kinderen.
3. Inhoud
In deze minilezing geven we je aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden een inkijkje in de mogelijkheden van Cognitieve Gedragstherapie bij de doelgroep kinderen en jongeren met een auditieve beperking.
4. Toepasbaarheid
Na deze minilezing heb je inzicht in de mogelijkheden van Cognitieve Gedragstherapie bij kinderen en jongeren met een auditieve beperking. Daarnaast ben je aan het denken gezet over het belang van een goede probleemanalyse voordat je start met een interventie.
5. Doelgroep
Deze minilezing is geschikt voor iedereen die werkt met kinderen en jongeren met een auditieve beperking en hun ouders.
6. Verbinding met thema
Hoe kunnen we kinderen en jongeren met een auditieve beperking en sociaal-emotionele of gedragsproblemen zo effectief mogelijk behandelen? Hoe behalen we de beste resultaten in zo kort mogelijke tijd? Deze vragen waren voor ons het startpunt voor de inzet van Cognitieve Gedragstherapie binnen de Vroegbehandeling. Eén van de verrassende inzichten die we hebben opgedaan: Juist door te vertragen wordt je behandeling efficiënter. Als hulpverleners willen we vaak direct helpen en is de verleiding groot om zo snel mogelijk met een interventie te starten. Het risico is dan aanwezig dat je interventie niet helemaal passend is, omdat je nog onvoldoende begrijpt waarom juist dit kind, in dit gezin, in deze situatie, deze klachten ontwikkeld heeft. Door bij de start van het traject meer tijd uit te trekken voor diagnostiek, kun je samen met ouders en kind komen tot een goed begrip van het ontstaan van de klachten en van de factoren die de klachten in stand houden. Zo kun je een passende interventie kiezen, waar mogelijk gebruikmakend van evidence/practice based technieken en uiteindelijk in minder tijd betere resultaten behalen.
