Site Logo Congres Partners in Verstaan 2024

41 – Samen stoeien met emoties: hoe ouders dove en slechthorende kinderen leren omgaan met emoties

Inleiding
In de jonge jaren leren kinderen emoties te herkennen, begrijpen en reguleren. Dit proces is belangrijk voor de latere sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Hierin spelen ouders een belangrijke rol. Ze dagen hun kinderen uit grenzen te verkennen, maar helpen hun kinderen ook om de emoties weer te reguleren. Doordat kinderen kunnen stoeien met emoties in de veilige omgeving die ouders hen bieden, doen ze ervaringen op die van pas komen in het contact met anderen.

Dove en slechthorende kinderen ervaren vaker moeilijkheden in emotieregulatie. Met kennis over de rol van ouders in de ontwikkeling van emotieregulatie kunnen we ouders handvatten geven om hun kinderen te ondersteunen.

Inhoud
Tijdens de minilezing introduceren we twee lopende onderzoeken naar ouder-kind interacties; Calming Together en Catch Me If You Can. We laten beelden zien van interacties tussen ouders en hun dove en slechthorende kinderen in situaties die emoties opwekken. Bijvoorbeeld; hoe reageren kinderen als ze hun speelgoed moeten opruimen of als ze verliezen van hun ouders in een spelletje? En hoe gaan ouders met deze situaties om? We zullen verschillende emoties en gedragingen voorbij zien komen; van frustratie tot schaterlachen en van teleurstelling tot trots.

Toepasbaarheid
De deelnemers doen kennis op over de rol van ouders in de ontwikkeling van emotieregulatie bij dove en slechthorende kinderen. Ze krijgen inzicht in lopende projecten en wat de uitkomsten hiervan voor ouders kunnen betekenen. Wanneer professionals terugkeren naar de praktijk zullen ze met een frisse blik naar de rol van ouders in de emotionele ontwikkeling van kinderen kijken.

Doelgroep
De lezing is bedoeld voor professionals die met dove en slechthorende kinderen werken. Er is geen minimum kennis/ervaringsniveau.

Verbinding met thema
In de presentatie laten we zien hoe ouders en hun kinderen samenwerken om de emoties van de kinderen te reguleren en samen werken aan de emotionele ontwikkeling van kinderen.

Sprekers

Nikki Smit

Nikki Smit is een orthopedagoog en werkt bij de NSDSK als junior onderzoeker. Met een achtergrond in de psychobiologie focust haar huidige onderzoek zich op ouder-kind interactie bij jonge dove en slechthorende kinderen en ouder en kind factoren die hierbij betrokken zijn.

Sanne Peet

Sanne Peet is junior onderzoeker bij de NSDSK. Naast haar baan als junior onderzoeker promoveert zij aan de Universiteit van Tilburg. Ze heeft haar Research Master Child Development & Education afgerond met een focus op de ontwikkeling van het jonge kind.